Tu jesteś:   Strona główna   /   Nasze artykuły / „Outsourcing – podstawowy instrument redukcji kosztów”

Nasze artykuły

Artykuły
OUTSOURCING

Data dodania: 11.02.2012
 
„Outsourcing – podstawowy instrument redukcji kosztów”
 

Outsourcing, czyli wykorzystanie zasobów zewnętrznych, powoduje przebudowę systemu wokół zasadniczej działalności i zbudowanie trwałych relacji partnerskich. Outsourcing daje również możliwość łatwego dostępu do wysokiej klasy specjalistów oraz technologii, bez konieczności kosztownego podnoszenia poziomu kompetencji własnych pracowników – jest to szczególnie ważny aspekt przy realizacji projektów o wyspecjalizowanych i wąskich dziedzinach zastosowań. W najszerszym jednak zakresie outsourcing jest postrzegany jako przedsięwzięcie restrukturyzacyjne, które ma na celu uelastycznienie działania jednostki przez redukcję struktury organizacyjnej w drodze zmniejszenia liczby komórek, stanowisk organizacyjnych oraz szczebli zarządzania, co prowadzi do ograniczenia zatrudnienia, a tym samym obniżenia kosztów.

 

Outsourcing jest metodą udoskonalania najważniejszych zdolności i optymalizacji relacji z klientami. Przedsiębiorcy decydują się na zlecanie pracy na zewnątrz, ponieważ mogą poświęcić swój czas i uwagę na ważniejsze czynności. Żadna firma nie jest samowystarczalna i nie ma niewyczerpanych zasobów, ale najczęściej ma nieograniczone potrzeby. Dlatego prace, które inni mogą wykonać skuteczniej i taniej, trzeba zlecać na zewnątrz, bo inaczej firmy marnotrawiłyby swoje zasoby.

 

Początkowo outsourcing obejmował te sfery działalności, które związane były z zaawansowanymi technologiami informatycznymi. Następnie wyzbywano się różnych innych działów (poza głównymi), powierzając ich funkcje specjalistom. Początkowo tego rodzaju zabiegi restrukturyzacyjne stosowały firmy mające kłopoty finansowe, z czasem jednak stały się one popularne w dobrze prosperujących firmach.

 

Najpopularniejszą w Polsce usługą zewnętrzną jest outsourcing usług finansowo – księgowych. Rynek dla usług outsourcingowych o charakterze finansowo - księgowym stale rośnie, ponieważ dla zarządzających firmą bardzo często tworzenie nowego, wewnętrznego działu księgowości może być zbyt kosztowne i czasochłonne, więc wynajmują firmę doradczo – księgową z zewnątrz.

 

Zalety outsourcingu:

  • Koncentracja na podstawowych usługach.

  • Obniżka kosztów - pozwala przedsiębiorstwom zastąpić koszty stałe zmiennymi, rozłożonymi na dłuższy okres, przede wszystkim dotyczy to sprzętu informatycznego, który starzeje się w szybszym tempie.

  • Zmniejszenie zatrudnienia - firmom zdarzają się również problemy związane z utrzymywaniem wykwalifikowanego personelu, co wynika z niemożności zaoferowania pracownikom atrakcyjnych perspektyw kariery.

  • Poprawa funkcjonalności usług wewnętrznych - zmniejszenie administracyjnych kosztów zarządzania zasobami ludzkimi.

  • Poprawa kontroli jakości - dla mniejszych firm korzystne jest przeniesienie odpowiedzialności.

  • Poprawa dopływu gotówki – umożliwia poprawność przepływ gotówki.

  • Oszczędność czasu menedżerów - pozwala menedżerowi skupić się na podstawowych działaniach i na tym, co potrafi robić najlepiej. Menedżer zleca dostawcom zewnętrznym czynności, które zajęłyby mu mnóstwo czasu, co mogłoby być niekorzystne dla firmy, tym samym wyspecjalizowany dostawca zazwyczaj nie tylko osiąga wyniki lepsze, niż odpowiedni własny dział klienta, ale także ponosi mniejsze koszty.

  • Lepsza obsługa informatyczna.

Firma źle gospodaruje swoimi czynnikami produkcji, jeśli angażuje swoje zasoby i próbuje zajmować się wszystkim samodzielnie. Na rynku jest wiele organizacji, które mogą wszystko udostępnić taniej, dlatego tworzenie od podstaw we własnym zakresie jest nieopłacalne. Należy położyć duży nacisk na wykorzystanie wiedzy i procesów z zewnętrznych organizacji. Efektem takiego działania jest podniesienie skuteczności i wydajności działań operacyjnych a także strategicznych. Przedsiębiorstwo, przekazując dostawcy prawo decydowania, ogranicza angażowanie swoich głównych pracowników w procesy decyzyjne, czym zmniejsza możliwość popełnienia błędów - spojrzenie „chłodnym okiem eksperta” z zewnątrz. Klient, przenosząc odpowiedzialność na dostawcę, może skoncentrować się na sprawach kluczowych.

 

 Ilona Kaczmarek



Wróć

Koniecznie przeczytaj!


Działamy zdalnie na terenie całego kraju

zadzwoń do nas:

+48 506 164 668

biuro@ksiegowiidoradcy.pl


Księgowość On-line


Zostań naszym klientem, a otrzymasz dostęp do wszelkich informacji Twojej firmy, wyników, wskaźników, dokumentów on-line.
Kaźmierczak Księgowi i Doradcy - Grupa Księgowych i Doradców Beata Kaźmierczak REG. 630293773, NIP: 784-001-73-19 tel./fax: 61 415 41 04 Siedziba: Zieleń 8B, 62-240 Trzemeszno Oddział w Gnieźnie: os. Wł. Łokietka 25b/2, 62-200 Gniezno
Realizacja: Dpl Agency - Tworzenie Stron Internetowych Poznań